Mir.06- ارزشگذاری فیلـــم: من مادر هستم (1391)

بي مصرف ها

 

info1.png - 4.15 Kb

 

نام فیلم: من مادر هستم (1391)

کارگردان: فریدون جیرانی
نویسنده: لیلا لاریجانی و رحمان سیفی‌آزاد
مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری
موسیقی: کارن همایونفر
تدوین: بهرام دهقان
تهیه کننده: سید غلامرضا موسوی

بازیگران:
باران کوثری
حبیب رضایی
هنگامه قاضیانی
فرهاد اصلانی
امیرحسین آرمان
پانته‌آ بهرام


خلاصه داستان: زندگی دو خانواده مرفه در حال فروپاشی است. در این میان حوادثی که برای دختر یکی از خانواده ها که نوزده سال دارد (باران کوثری) پدید می آید، سبب برملا شدن بسیاری از رازهای زندگی آدم های قصه می‌شود...

 
 
فرخ فرمان
alt

 

من یک مادر هستم فیلمی نامرتبط با فضای عمومی آموزش و فاقد بازدارندگی است و این دقیقا نکته ای است که سازندگان ادعا دارند که به آن منظور فیلم را ساخته اند.
دیدگاه غلط سازنده به فرهنگ غربی و همچنین سو استفاده رندانه از فضاهای خالی تفکر عمومی سبب شد که این فیلم به موفقیتی در گیشه دست یابد.
من یک مادر هستم نگاهی منتقد به پیش زمینه های اجتماعی یک معذل اجتماعی ندارد ولی تلاش میکند از موقعیت به وجود آمده با تمام قوا در جهت ساخت یک درام اجتماعی استفاده کند. این حرکت از دید من سواستفاده از ناهنجاریهاست نه اعتقاد به نهی از منکر، سازنده بر اسب "شرابخواری" سوار میشود و به تاخت به پیش میتازد و بیننده را با اتکا بر هیاهوی پیرامون فیلم و استفاده از امکانات نامرئی به دنبال خود میکشد. بی آنکه فکر کند که این حرکت استوار بر آموزش نیست و عموما خود یک بی اخلاقی به حساب می آید.
بازی ها در اغلب موارد خوب نیست، حتی بازیهای هنرپیشگانی که بارها جوایز سینمائی را از آن خود کرده اند. تنها از دید من بازی فرهاد اصلانی در برخی سکانسها قابل قبول بوده است.
 
با توجه به فوکوسی که بر روی صحنه های اختتامیه بوده باید عرض کنم که فیلم قرار است که در انتها آنقدر تلخ باشد که با نمونه های تراژیک چند سال اخیر مقایسه گردد. اما از دید من این اختتامیه جز کشمکشی اندوه آور و البته نالازم نیست. اتفاقی که در این فیلم می افتد نه چیز جدیدی است و نه موردی یگانه (مانند میخواهم زنده بمانم که مدتها تیتر اول نشریات بود). اما متاسفانه همین اختتامیه به فرم فیلم آسیب شدیدی زده و در واقع یک فیلم اجتماعی و جنائی را بدل به یک ماجرای شعاری و بی تاثیر نموده است که فرم ابتدائیش در انتها کاملا نابود میشود و این در حالی است که هنوز نتوانسته ناهنجاری مورد نظرش را با تاثیرات بازدارنده و صحیح به نمایش در بیاورد.
 
امتیاز بنده به این فیلم یک ستاره بیشتر نیست.

 

 
 
سروش ممدوحي
1.png - 3.28 Kb

 

فیلم جدید جیرانی (من که به قبل این فیلمی ازش ندیده بودم) با مخالفت های شدیدی رو به رو بود و شاید همین اتفاقات باعث شد من رو به سینما بکشونه و به دیدن فیلم من مادر هستم بکشونه! فیلم من مادر هستم فیلمی به نظر خوب می آمد که با بازیهای عالی بازیگرها درهم امیخته شده بود اما فیلم نامه و فیلم به کلی اشکال داشت فیلم دارای سوتی های فراوان بود سوتی هایی که زیبایی فیلم رو برام تلخ کرد سوتی ها و گافهایی که نتوانستم اصلا ان را ندید بگیرم. فیلم جیرانی میتوانست با دقت خوب در فیلم نامه به یکی از فیلم های خوب چندسال اخیر سینمای ایران تبدیل شود اما چیزی که به راستی وجود ندارد دقت است..
فیلم من مادر هستم نمایشگر مستی و .... است که به قبل این در سینمای ایران ندیده بودم شیشه های شراب و ودکا و تجاوز که برای من در سینمای ایران کاملا جدید بود و پایانی جالب که به خوبی تمام شد و اگر به صورت پایانی دگر و خوب به اتمام میرسید این نمره 5ای که نسیب این فیلم کردم را نیز از فیلم میگرفتم...
در کل من مادر هستم فیلمی است خوب اما با سوتی های فراوان.....

 

 
 
سهیل امیدوار
2.png - 3.34 Kb
قبل از دیدن فیلم من حرفهای جیرانی، فراستی و مخالفان فیلم را خوانده بودم ولی حرف هیچ کدام اصلا و ابدا درست نبود نه حرف جیرانی که فیلم را فیلمی برای نمایش دادم بدی های جامعه و مایه عبریت بقیه میدانست و نه مخالفان که آن را رواج بی ندوباری در جامعه می‌دانستند. سوای جنگ و جدل‌ها بخاطر قوانین قضایی کشور فیلم یک ملودرام قشنگ است با داستانی که اگه نخواهی بهش فکر کنی و فقط نگاه کنی جذب کننده. ولی هر زمان که به فیلم و فیلم نامه بخواهی فکر کنی چرایی بزرگ در ذهنت ایجاد می‌شود. واقعا هدف جیرانی چه بود؟ نمایش بی‌بندوباری؟ نمایش شراب خواری؟ اینکه شراب خواری و بی بندوباری نتیجه همه این اتفاقات است؟ اگر واقعا چنین چیزی مد نظرش بوده که فیلم کاملا شکست خورده است. چون اتفاقات فیلم نه ربطی به بی‌بندوباری داشت و نه شراب خواری. اینکه آوا پدر و مادرش را نادر و ناهید صدا میزد بخاطر شراب خواری و بی‌بندوباری بود؟ اینکه سعید دوست 25 ساله نادرعاشق آوا شده بود بخاطر بی‌بندوباری بود؟ اینکه آوا عاشق پسری بود که موسیقی کار میکرد و مادرش برخورد مناسبی با موضوع نداشت نتیجه بی بندوباری بود؟
اگه جیرانی میخواست موضوع خونه خالی‌های افراد پول دار، مشروب خواری و مشکلات پدر و مادر در کنترل فرزندنشان راه برخورد و مواجه شدن پدر و مادر با این مسائل و موارد دیگه رو بیان کنه که در جامعه بسیار زیاد هم هستش پایه و اساس خوبی را انتخاب نکرده بود. به نظر من دوستی 25 ساله یک دوستی بسیار مقدس هستش حالا ما بخاطر اینکه بخوایم فیلممون رو پیش ببریم بیایم و این دوستی رو به گند بکشیم که فیلم رو نشان بدیم؟
تنها پیام فیلم این بود به دوست‌های قدیمی خودتون اعتماد نکنید!!!!!!! واقعا پیام مسخره‌ای است برای چنین داستان پر فراز و نشیب.
 
 
علی معصومی
0.png - 2.93 Kb
زماني كه بحث ناهنجاري هاي اجتماعي و پرداخت به آنها پيش ميايد بايد اين نكته را مد نظر داشت كه در سينما آن چيزي كه محور قرار دارد داستان است، نه صرفا ناهنجاري. اولين مشكل من مادر هستم، آن است كه مي خواد ناهنجاري اجتماعي را به شكل داستان دربياورد كه در اين امر بسيار ناموفق است. آن چيزي كه از دل داستان بيرون مي‌آيد باور پذير است اما اگر اين روند عكس شود، داستان بوجود نمي‌آيد و در نتيجه بيننده چيزي را كه مي بيند، باور نمي كند. اين مشكل گسترش فراواني در اين فيلم دارد، يعني با كاراكترهايي روبرو هستيم كه هيچكدام حتي تيپ هم نيستند و تنها در لحظاتي اندك بازي خوبي از فرهاد اصلاني مي بينيم كه آن هم كمكي به فيلم و عمق بخشيدن به كاراكترهايش نمي كند.
مختصر بايد عرض كنم كه من مادر هستم فيلم بسيار ضعيفي است، تنها نصفه نيمه داستاني دارد و اندك بازي‌هايي خوب.
 
 

جدول ارزشگذاری فیلم من مادر هستم:

فرخ فرمان سروش ممدوحي سهیل امیدوار علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
1.png - 3.28 Kb 1.png - 3.28 Kb 1.png - 3.28 Kb 0.png - 2.93 Kb 1.png - 3.28 Kb 3.2

 

جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:

5.png - 3.35 Kb 4.png - 3.34 Kb 3.png - 3.34 Kb 2.png - 3.34 Kb 1.png - 3.28 Kb 0.png - 2.93 Kb
عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش