Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
شنبه, 08 ارديبهشت 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.05- ارزشگذاری فیلـــم: آرتیست (2011)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.05- ارزشگذاری فیلـــم: آرتیست (2011)

نام: banner.jpg نمایش: 158 اندازه: 74.3 کیلو بایت


نام: Info1.png نمایش: 60 اندازه: 4.1 کیلو بایت


نام فیلم: آرتیست (2011)

کارگردان: میشل هازاناویسیوس
فیلمنامه: میشل هازاناویسیوس
مدیر فیلمبرداری: گولام شیفمن
موسیقی: لودویچ بورک
تدوین: آنه سوفی بیون، میشل هازاناویسیوس
تهیه کننده: توماس لانگمن، امانوئل مونتامات


بازیگران:

ژان دوژاردین
برنیس بژو
جان گودمن
مالکوم مک داول
و اوگی (سگ)


خلاصه داستان: ستاره فیلم‌های صامت، جورج والنتین با ورود صدا به سینما به حاشیه رانده می‌شود. دختری که او را دوست دارد و جورج باعث ورودش به سینما شده، ستاره جدید سینماست...


نظر نویسندگان سینماسنتر درباره فیلم:
سینماسنتر
سینماسنتر
فرخ فرمان
نام: 3.png نمایش: 159 اندازه: 1.3 کیلو بایت
به نظر من آرتیست فیلم خوبی بود. اما این فیلم خوب به درد دنیای خودش یعنی همان دنیای فیلم صامت میخورد نه به درد سال 2012...
این که فیلم برنده جوایز فراوان از جشنواره های مختلف شد را فقط میتوان به حساب متفاوت بودن آن گذاشت و جوی که با ساختن این فیلم بر منتقدان و داوران جشنواره ها حاکم شد.
بازی ژان دوژاردن خوب است اما بازی های خیلی بهتری در امسال دیده بودیم.
کارگردانی خوب است اما آثار عالی تری را از این حیث دیده بودیم.
فیلم برداری خوب است اما برای عصر خودش.
فیلمنامه بر مبنای صامت خوب است اما نیست، چون امروزه فیلمها حرفهای بیشتری برای زدن دارند که نمیتوان در سینمای صامت آنها را بیان کرد.

بحث بازگشت به خاطرات فیلمهای صامت و رسانائی که در فیلم حاکم بود سبب شد که نسبت به خود فیلم و نه تعریفاتی که از آن میشد حس خوبی داشته باشم. این که در بین فیلمهایی که تا درصد بسیار زیادی جلوه های بصری هستند و یا از سوی دیگر پشت بام می افتند، یعنی یک نمایشنامه رادیوئی کامل هستند، فیلمی را شاهد بودیم که بدون کلام و تکست و بدون هیچ جلوه ویژه ای توانسته بود به شکل خوبی حرف خود را بزند.

اما آیا از این بابت آرتیست یک شاهکار بود؟
از دید بنده خیر ...
چرا که در عصر صامت صدها فیلم چون آرتیست ساخته شده بود. که هم هنرمندانه تر بود هم در بیان مفهوم قوی تر.
اگر آرتیست در دهه 20 و 30 ساخته میشد قطعا یک اثر معمولی تلقی میشد. اما نکته مهم در این است که ما شاهد فیلمی هستیم که در عصر نوین تلاش دارد که یک داستان یک خطی را با شیوه های صامت و سیاه وسفید بیان کند.
هرچقدر هم که این کار موفق بوده باشد اما باز هم سینمای امروز، سینمائی است مبتنی بر کلام و تکنیکهای بصری، موسیقی خاص و استفاده از تمامی ظرفیتهای روز...

فیلم آرتیست را به عنوان یک اثر صامت و باز آفرین خاطرات عصری که احتمالا همه دوستش داشته ایم، دوست داشتم.
فکر میکنم نمره 6 مناسب باشد.
سینماسنتر
سینماسنتر
نازنین اختری

آرتیست فیلمی بود مربوط به دنیای صامتی که در این برهه زمانی ایده‌ای نو و متفاوت داشت اما از داستانی نو محروم بود.
اینکه در دنیای فیلم‌های سه بعدی و جشنواره رنگ‌های دنیای سینما، تصاویر سیاه و سفید، بی کلام تبدیل به فیلمی برای حضور روی پرده سینماها شوند، نو و جذاب بود اما داستان فیلم و سوژه‌ای که برای فیلم تعریف شده بود، به نظر کلیشه‌ای و تکراری می‌نمود.
شاید نوستالژی سینمای سیاه و سفید و صامت در این عصر به نظر مهیج و متفاوت باشد، اما برای پرداختن به چنین اثری آسان نیست و ریسک بالایی طلب می‌کند. از نقاط قوتی که در باب این فیلم می‌توان ذکر کرد، بازی خوب و موثر دو بازیگر اول فیلم می باشد که ژان دوژاردن و برنیس بژو تقریبا از عهده‌اش برآمدند. آرتیست برای سفر به گذشته‌های سینما و برانگیختن عواطف بیننده ساخته شد و ای کاش سازندگان در این میان به نکات اساسی فیلمنامه و تقویت آن نیز توجه کافی می‌نمودند. افسوس از عدم این توجه!
سینماسنتر
سینماسنتر
سهیل امیدوار
نام: 3.5.png نمایش: 161 اندازه: 4.4 کیلو بایت
ابتدا کمی حوصله ام از فیلم سر رفت، نه بخاطر صامت بودنش بلکه بخاطر روند داستانی که داشت ولی کم کم به دیدنش علاقه مند شدم و هر جوری بود تا آخرش دیدم.
ولی یه چیزی رو بخوبی توی فیلم نشون نداد و جا ننداخت و این سوال تا آخر فیلم برای من باقی موند که چرا جورج ولنتاین نتونست با این تغییرات خودشو وفق بده؟ توی فیلم اشاره کرد که من یه بازیگر بی صدام، مردم صدای منو نمیخوان ولی همین واقعا؟؟؟ یا بیشتر بخاطر غرور و تکبرش بود که قبول نمیکرد توی فیلمهایی غیر از صامت بازی کنه؟ کارشو از دست داد، همسرش ترکش کرد، خونه و اثاثیش به حراج گذاشته شدن، خب که چی؟ چون غرور داشت و نمیخواست کنار بیاد با موضوع؟
من اصلا نمیتونم با این قسمت قضیه کنار بیام.
جایی که تهیه کننده فیلماش گفت مردم به چیزهای جدید نیاز دارند و جورج قبول نکرد و رفت فیلم صامتشو ساخت. خب بعدش که شکست خورد و فهمید مردم دیگه صامت نمیخوان چرا به قول مگی امتحان نکرد؟ با بی عقلی هر چه که داشت رو از بین برد. من اصلا با این منطق نمیتونم کنار بیام چون به نظرم هیچ منطقی نداره.
ولی به هر حال هر چه که بود بیننده را برای دیدن فیلم تا آخر همراه خود می کشاند.
سینماسنتر
سینماسنتر
سروش ممدوحی

آرتیست فیلمی برای دهه 20 و حتی ماقبل آن!
فیلم آرتیست در زمانی اکران شد که هیچ شباهتی به گذشته ندارد و نداشت و هیچ فیلمی به مانند آرتیست در آن اکران نمی شود. شاید این تنها شانس موجود برای سازندگان آرتیست بود که بتوانند از این نکته استفاده کنند و فیلمی متفاوت با آنچه که در این سالها میبینیم بسازند. فیلمی صامت که بدون استفاده از هرگونه تکنولوژی در آن ساخته شده بود و بدون هیچ دیالوگی (اگر اون دو سه کلمه پایانی فیلم رو کنار بزاریم) فیلم به جلو میره و تنها ادا و حرکات بازیگران این فیلم هست که تونسته به فیلم روح و روان بده! بازی بازیگرها در آرتیست در حد قابل قبولی قرار داره و ژان دوژاردین و برنیس بژو تونستند کاملا اون حال و هوای فیلم های قدیمی صامت رو در این فیلم به نمایش دربیارن و به واقع ادای دینی کنن به چارلی چاپلین، باستر کیتون و... که این نامها خود استادان بی چون و چرای سینمای صامت بودن!
اما سوالی پیش می اید که آیا این فیلم به واقع لیاقت این جوایز رو داشت و در صدر این جوایز لیاقت اسکار رو داشت؟
من که میگویم نخیر! چرا؟ چون اگر قرار بر اسکار گرفتن این فیلم صامت است باید قبل این خیلی از شاهکارهای سینما مثل بچه با بازی چارلی چاپلین و خیلی فیلم های دیگه چاپلین اسکار رو میگرفتند! در واقع اصلا و ابدا آرتیست نمیتواند در مقابل این فیلم ها قد علم کند! اسکار گرفتنآرتیست به واقع دهن کجی بود به آن فیلم ها و حتی دهن کجی بود به فیلم های جدید که از خواب خرگوشی بیدار شوند و به ساختن فیلم هایی درگیر کننده و جذاب رو بیاورند!
در نهایت باید عرض کنم که فیلمه آرتیست در نهایت قشنگی که برای خود داشت من رو راضی از دیدنش بلند کرد اما بعد از مراسم اسکارآرتیست به نظرم شکست خورده ای بیش نبود و در نهایت همین یک بار دیدن این فیلم به نظر اینجانب تمام و کمال کفایت خواهد کرد!
سینماسنتر
سینماسنتر
یحیی رستگاری
نام: 3.png نمایش: 159 اندازه: 1.3 کیلو بایت
اوایل که تبلیغات آرتیست رو دیدم یک حس خوبی نسبت بهش پیدا کردم. شاید به خاطر اینکه از فیلم هایی که با این سبک صامت ساخته شده بودند خیلی خوشم می اومد و هنوز هم دوستشون دارم به همین خاطر دیدن یک فیلم این چنینی و تبلیغات و سر و صدایی که کرده بود اون هم امسال، خیلی برام جالب بود.
اشتیاق دیدن فیلم رو داشتم ولی تا قبل از مراسم اسکار که تونست جایزه بهترین فیلم سال رو ببره دست و دلم به دیدنش نمی رفت تا اینکه بالاخره بعد از اون نشستم و فیلم رو دیدم.
از داستان فیلم خوشم اومد ولی طولانی بودنش خیلی رویه قضاوتم نسبت به اون تاثیر گذار بود. نشون دادن روندی که سینمای صامت به سمت سینمای ناطق داشته و نشون دادن نسلی از بازیگرهای اون دوران که به خاطر این که نتونستن خودشون رو تطبیق بدن و از دور خارج شدن خیلی تاثیر گذار بود. و احتمالا شاید بشه گفت یکی از دلایلی که خیلی ها از این فیلم استقبال کردن جدا از داستان فیلم نشون دادن سالهای نخست صنعت سینما بوده و شاید یاد آوری قسمتی از اون دوران اون هم در میان این همه فیلم های پر زرق و برق امروزی.
با وجود همه این مسائل بالا بودن زمان فیلم موحب کسل شدن بیننده و میشه و شاید یکی از نقاط ضعف اصلی این فیلم همین بود.
سینماسنتر
سینماسنتر
علی معصومی
نام: 3.5.png نمایش: 161 اندازه: 4.4 کیلو بایت
آرتیست پیش از هر چیز نوستالژیک است و همین نوستالژی هاست که فیلمنامه را برای کارگردان شکل داده تا فیلمی در ستایش سینمای صامت بسازد. سینمایی که بی نهایت مورد علاقه بنده بوده و هم چنان هست.
فیلم داستان همیشگی بالا و پائین رفتن ها، صعود و نزول ها، پیروزی ها و شکست هاست. داستان مرد و زنی است که هر چند در اغلب داستان بلحاظ کاری بایکدیگر فاصله دارند اما این علاقه است که آن ها را نزدیک می کند.
آرتیست فیلم خوبی است زیرا با فضای غیر اخلاقی کنونی هالیوود فاصله داشته و به سینمای کلاسیک شباهت دارد. از این وجه فیلم ساده، سر راست، با داستانی آشنا ولی با چهره هایی جدید است. قطعا اولین دلیل موفقیت آرتیست به بازیگر نقش اول مرد آن باز می گردد که با آن میمیک به اندازه و درست، کلام را به زبان بدن تبدیل کرده و قدرت برقراری ارتباط تصویری را به رخ صدا می کشد.
نکته ای که در این فیلم نهفته آن است که هر چند داستان کاملا قابل پیش بینی است اما بیننده را تا آخر می کشد و این نه به لحاظ نو و تازه بودن فضا و داستان است که بیشتر به دلیل رعایت اخلاق در فیلمی متعلق به سال 2011 است. نکته دیگر آنکه فیلم فخر نمی فروشد، بدنین معنی که با سیاه و سفید بازی نمی کند، بلکه از آن استفاده می کند، به شعور تماشاگر بی احترامی نمی کند و او را قدر می نهد.
یکی از نقاط ضعف فیلمنامه شخصیت پردازی ضعیف همسر جرج است که تعریف مشخصی ندارد و دیگر ضعف آن پایان فیلم است. جورج با لوازم دوران اوجش روبرو می شود و حس حقارت کرده و تصمیم به خودکشی می گیرد، این قسمت از داستان ضعیف و این گونه به نظر می رسد خواست کارگردان بوده که به فضای دراماتیک پایان فیلم بیافزاید.
سینماسنتر
سینماسنتر

جدول ارزشگذاری فیلم آرتیست:

فرخ فرمان نازنین اختری
سهیل امیدوار
سروش ممدوحی
یحیی رستگاری
علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی
(از 10)
6.0


جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:

عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش

نام: vxrhf6uz72813xmntpg4.png نمایش: 126 اندازه: 95.5 کیلو بایت

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3387992
 

ما 30 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.