Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  نقـــــد فیلــــم سینمای جهان  >  Cwr.106- نقد و بررسی فیلم The Past توسط الکس بلینگتون

ترجمه نقدهای منتقدین جهان

Cwr.106- نقد و بررسی فیلم The Past توسط الکس بلینگتون

 

  The Past   گذشته   
 
The Past
 
اطلاعات فیلم
تهیه کننده : الکساندر مالت گای
کارگردان : اصغر فرهادی
نویسنده : اصغر فرهادی
ژانر: درام
تاریخ نمایش: 17 می 2013
فیلمبردار: محمود کلاری
موزیک: ؟؟؟؟
بودجه: 11 میلیون دلار
فروش: در حال اکران
زمان فیلم: 130 دقیقه
کشور سازنده: فرانسه و ایران؟
IMDB Rate : نمره قطعی ندارد از 10
بازیگران
برنیس بیژو 
طاهر رحیم
علی مصفا
بابک کریمی
پولینه بورلت
افتخارات و جوایز
بهترین بازیگر زن از جشنواره کن
و نامزد بهترین فیلم در جشنواره کن

 

امتیاز الکس بلینگتون از 10 نمره : 7.5
 
  منتقد : الکس بلینگتون   مترجم : حانیه quasar  
 
 
alt

اواسط فوریه سال گذشته من، شخصا، به تماشای اکرانی از فیلمی ایرانی، ساخته اصغر فرهادی، یک جدایی، رفتم و خیلی از آن لذت بردم؛ یک شاهکار بود. ماه بعد فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد و فرهادی ساخت فیلم جدیدش را آغاز کرد که من می‌دانستم باید آن را ببینم. اولین نکته این‌که، فیلم «گذشته»‌ی اصغر فرهادی که در جشنواره‌ی فیلم کن 2013 نیز حضور داشت روایت‌گر داستانی فرانسوی درباره‌ی روابط پیچیده بین دو خانواده در پاریس است. ضمنا این فیلم اثباتی است بر این‌که فرهادی استادی به تمام معنا در زمینه‌ی فعالیت‌ها و روابط عمیق انسانی، ایفای نقش‌های زیبا و داستان‌های چند لایه ای است که برای همه‌ی ما در زندگی رخ می‌دهد. داستان «گذشته»‌ در پاریس رخ می‌دهد و در ابتدا ما را با ماری (برنیس بژو) و احمد همسر سابق او با بازی علی مصفا آشنا می‌سازد. این طور به نظر می‌رسد که احمد برای دیدار مجدد فرزندانش به این شهر بازگشته اما خیلی زود ما متوجه شکستی جدی در روابط پیچیده‌ی او می‌شویم؛ چرا که هم اکنون ماری با سمیر (طاهر رحیم) که در یک مغازه‌ی کوچک خشک‌شویی کار می‌کند، است. ماری مراقب کودکان است و تمام فیلم بر رمزگشایی روابط بین کاراکترها متمرکز شده. شوهر سابق، متواضع و هوشیار، با مرد جدید رو به رو می‌شود و به موقعیتی کلیدی در گذشته برمی‌خورد که تمام آن‌ها و تعداد دیگری از مردم را به هم مرتبط می‌سازد. فرهادی در این جا یک سوال ایجاد می کند: "آیا ما باید گذشته را فراموش کنیم و به زندگی ادامه دهیم یا با کشف حقیقت در پی جبران باشیم؟" با این‌که هیچ ضرورتی ندارد که «گذشته» نیز به حد کمال و درجه «یک جدایی» برسد اما هیچ شکی نیست که فرهادی استاد امروزی ایفای نقش‌ها و فعالیت‌های بسیار پیچیده‌ی انسانی است. مشاجرات، دیالوگ‌ها، بحث‌ها و حتی لحظات فرعی تقابل‌های فیزیکی بین آن‌ها و تاثیرشان بر محیط (خصوصا خانه‌ی محدودی که کل خانواده در آن زندگی می‌کنند) همگی فوق‌العاده است. فرهادی توانایی آن را دارد که از بازیگرانش بهترین بازی را بگیرد. می‌توان گفت بژو به طرزی غیرقابل انکار و واقعی، بیش‌ترین درخشش را در کوچک‌ترین لحظات دارد؛ به عنوان مثال در لحظه‌ای که خونسردی خود را از دست می‌دهد. این سکانس‌ها همان بخش‌هایی است که مخاطب را مجذوب کرده و او را وادار می‌کند فیلم را به دقت تماشا کند. بزرگ‌ترین مسئله‌ی من یا حداقل مهم‌ترین سوالی که این فیلم برای شروع یک بحث در محیطی دقیق به‌وجود می‌آورد این است: "آیا ما باید آن را رها کنیم یا باید خود را تا پیروز شدن بر سوالات و درگیری‌های ذهنی‌مان نگران کنیم؟" من به شخصه هر روز را روزی جدید می‌دانم و عقیده دارم هیچ اتفاقی در گذشته قابل تغییر نیست که این تقریبا مغایر ایده‌ی اصلی فیلم است. «گذشته» زمان نسبتا زیادی را صرف مانور دادن بر آن ایده می‌کند؛ چیزی حدود دو ساعت که تعداد زیادی از سکانس‌ها در نیمه‌ی دوم آن روی یک رخداد خاص، لباس‌های کثیفی که به خشک‌شویی محل کار یکی از کاراکتر ها برده می‌شود، متمرکز است. این ایده بسیار دقیق، واقعی و مناسب برای بازی است اما مدت زمان زیادی تا انتهای فیلم صرف آن شده است. تکنیک اصلی فرهادی (حداقل با توجه به دو فیلم پیشین اش) ساخت لحظه‌ای کلیدی در انتها و رها کردن مخاطب با یک شات بسیار جذاب و تاثیرگذار به عنوان آخرین لحظه است. او این کار را در «گذشته» نیز به صورتی بسیار تاثیرگذار و قدرتمند انجام داده هیچ شکی نیست که فرهادی یکی ار بزرگ‌ترین فیلم سازان حال حاضر است و به خوبی می‌تواند بازیگران را در نقش‌هایشان مجسم کرده و هدایت کند. با همه‌ی این‌ها «گذشته» شاهکار فرهادی نیست. من چندین روز به این موضوع فکر کردم و مشتاق کنکاش بیشتر در کارهای قبلی او و پیگیر فیلم بعدی‌اش هستم. خصوصا این که او کاراکترهایی استثنائی و عمیق خلق می‌کند. 

alt

...:::.... با تشکر از عرفان عزیز بابت تهیه عکس ها ...:::....

این نقد و ترجمه تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد .
 
alt
 

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3385331
 

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.