Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
شنبه, 08 ارديبهشت 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  آخرین اخبار  >  آخرین اخبار سینمای ایران  >  سخنراني پر از تيتر سلحشور در جشنواره عمار / دروغ یکی از ارکان پنج گانه سینماست / فیلم سازی دنیا برای مبارزه با خداست / داستان فیلم را یا باید خدا بگوید و یا از انسانهای خدایی / حق نداریم فیلمی بسازیم که تحلیل خودمان را بگوییم
سخنراني پر از تيتر سلحشور در جشنواره عمار / دروغ یکی از ارکان پنج گانه سینماست / فیلم سازی دنیا برای مبارزه با خداست / داستان فیلم را یا باید خدا بگوید و یا از انسانهای خدایی / حق نداریم فیلمی بسازیم که تحلیل خودمان را بگوییم
به «ما در فیلم‌سازی‌ اسلامی حرفی برای گفتن نداریم و هنگامی که حرفی برای گفتن نداشته باشیم، این سینمای جهان است که برای ما حرف می‌زند». «فرج‌الله‌ سلحشور» کارگردان سینما و‌ تلویزیون که در جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیدا کرده بود، ضمن بیان این مطلب، خواستار حرکت سینمای جهموری اسلامی بسوی تبدیل شدن به سینمای اسلامی شد.
 
سلحشور
 
فیلم سازان جوان با همین نگاه اعتقادی وارد سینمای داستانی شوند
به گزارش عمار فیلم از محل برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار، فرج الله سلحشور بعداز ظهر امروز در جلسه سخنرانی خود در سینما فلسطین با موضوع سینمای‌اسلامی گفت: «مستند یعنی واقعیت، واقعیتی که ریشه در حقیقت دارد. مخصوصا مستندی که اینجا مورد نظر ماست، برخواسته از اعتقادات مذهبی و نظراتی است که فیلم سازها دارند». او با تاکید بر همین نگاه اعتقادی از فیلم سازان جوان خواست که با همین نگاه اعتقادی هم وارد کار فیلم‌سازی داستانی شوند.
فرج‌الله‌سلحشور با بیان اینکه ما بعد از انقلاب سعی کردیم با میراثی که از گذشته فیلم سازی در ایران به ما رسیده بود کنار بیاییم و آن را تحمل کنیم و مشکلاتش را درک بکنیم؛ فیلم‌سازی در ایران را جزئی از فیلم سازی دنیا دانست که از آن خط می گیرد و در حوزه فیلم‌سازی‌اسلامی حرفی برای گفتن ندارد.
وی نبود یک سینمای پاک و اسلامی را عاملی دانست که باعث شده است اکنون در بین فیلم سازهای کشورمان تعداد محدودی معتقد به انقلاب اسلامی ایران باشند.
 
سلحشور
 
اگر ما هرکسی را به محیط آلوده سینمای داستانی بفرستیم او هم در آن محیط آلوده خواهد شد
فرج الله سلحشور با تاکید براینکه در یک محیط ناسالم و آلوده هر وجود پاک و تفکر سالمی سرکوب خواهد شد گفت: «اگر ما در یک محیط سینمایی سالم قرار بگیریم آنموقع رشد خواهیم کرد، و واقعیت این است اگر ما هرکسی را به محیط آلوده سینمای داستانی بفرستیم او هم در آن محیط آلوده خواهد شد».
 
دروغ یکی از ارکان پنج گانه سینماست
کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون مبانی فیلم‌سازی در دنیا را مبتنی بر پنج اصل «دروغ، انسان محوری یا اومانیسم، مادی نگری، درام و قصه» دانست و گفت: « در این سینما به فیلم‌ساز می گویند که برود و یک قصه سرهم کند و فیلمش را بسازد و وقتی با انتقاد دروغ بودن داستان روبرو می شوند توجیه غیرمنطقی را بکار می برند که کدام دروغی است که ریشه در حقیقت ندارد و لابد یک زمانی این اتفاق در جایی رخ داده است».
وی نگاه انسان محوری سینما را هم مبتنی بر ارائه نظرات خود سازنده فیلم به مخاطب دانست و افزود« فیلم سازها عموما بر نظرات و خواست جامعه خود اشراف ندارند و نظرات و خواسته خودشان را به خورد مخاطب می دهند».
 
سلحشور
 
فیلم سازی دنیا برای مبارزه با خداست
سلحشور در مورد اصل مادی نگری در سینما، نیت عمده فیلم سازی در سینما را رسیدن به پول، شهرت و شهوت دانست و گفت: «فیلم سازی دنیا برای مبارزه با خداست، و صهیونیست هالیوود را بنیان گذاشته است که خدا را از مذهب و قداست را از انبیاء بگیرد».
 
تمام مستندها قبلیت داستانی شدن را دارند
کارگردان سریال حضرت یوسف(ع) فیلم سازی‌اسلامی را در مقابل فیلم‌سازی معمول دنیا، دارای پنج اصل «راست گویی، خدامحوری، معناگرایی، عبرت و داستان» دانست و افزود: «ما داستان های واقعی زیادی داریم، تمام این مستندهای واقعی که ساخته می شود قابلیت این را دارد که با قدری جابجایی تبدیل به یک کار داستانی شود».
 
سلحشور داستانهای عبرت‌آموز و معنوی ساخته شده بر اساس تخیل همچون داستانهایی که مولانا نقل می کند راهم عناصر داستانی خوب معرفی کرد که مخاطب را به سمت حقیقت راهنمایی می‌کند. وی با بیان چند نمونه و مثال از داستانهای معنوی و عبرت آموز، آیت الله «حائری شیرازی» و «حجت الاسلام قرائتی» را بهترین افراد برای بازگویی داستانها و تمثیلات دانست و گفت: « اگر فیلم‌ساز به یک مقام علمی دینی رسید که بتواند داستانهای تخیلی با عبرت خدایی بیان کند می تواند خودش فیلم اسلامی بسازد، وگرنه باید از نظرات علما و بزرگان معنوی استفاده کند».
 
داستان فیلم را یا باید خدا بگوید و یا از انسانهای خدایی
وی با اشاره به نوع فیلم سازی در غرب و نگاه انسان محوری و مادی گرایی در آنها گفت: «در غرب خدا مرده است، خدا آنجا کاربرد ندارد، آنجا معنویت ندارد و به اجبار رفته‌اند به سمت مادی نگری و مجبورند پاسخ سوالاتشان را خودشان بدهند».
سلحشور با اشاره به وجود فضای معنوی و اعتقادات اسلامی در کشور افزود: «ما حق نداریم فیلمی بسازیم که بخواهیم تحلیل خودمان را بگوییم. ما وقتی سراغ خدا و اولیاء می رویم اشتباه به حداقل می رسد. داستان فیلم را یا باید خدا بگوید و یا از انسانهای خدایی و تربیت شدگان اهل معرفت دریافت شود».
 
سلحشور
 
نباید خدا را پایین بیاوریم، بلکه شما باید خودتان را به سمت خدا بالا بکشید
وی با اشاره به نقش مذهب در سینمای اسلامی گفت« در سینمای اسلامی هرکس که عارف نیست، هنرمند هم نیست. ما نباید عارف را تاحد شما پایین بیاوریم، بلکه شما باید خودتان را به حد عرفان برسانید. نباید خدا را پایین بیاوریم، بلکه شما باید خودتان را به سمت خدا بالا بکشید».
فیلم ساز مسلمان باید معنویت را ترویج کند
فرج‌الله‌سلحشور با اشاره به اینکه ما می توانیم سینمای اسلامی داشته باشیم، بوجود آمدن این سینما را مشروط کرد و گفت: «اگر فیلم ساز اهل نماز شب و تضرع نباشد، اگر اهل نماز اول وقت نباشد، اگر اهل کمک و خدمت به دیگران نباشد نمی تواند فیلم ساز اسلامی باشد. انسانی که دنبال معناگرایی است دنبال پول نمی رود. فیلم ساز مسلمان باید معنویت را ترویج کند».
فرج‌الله‌سلحشور با بیان اینکه هیچ کس با دیدن یک فیلم مستند و واقعی به راستی آن شک نمی کند، گفت: «معمولا با دیدن فیلم داستانی اتفاق می‌افتد که شما پس از پایان فیلم بگویید این فیلم دروغ است».
 
سلحشور با اشاره به ذات و فطرت حقیقتت جوی انسان گفت: «فطرت ما با واقعیت ارتباط برقرار می‌کند، و دروغ را پس می‌زند حتی اگر کافر باشیم. فیلم واقعی با فطرت انسان ارتباط برقرار می‌کند، اما فیلم غیر واقعی نه».
 
جذابیت فیلم سازی اسلامی در آن چیزی است که با این چشم دیده نمی شود
وی همچنین در بخش آخر صحبت های خود با اشاره به وجود دیدظاهری و دید بصیرت در انسانها گفت: «فیلم سازی یعنی تصویرگری و تصویر یعنی ثبت آنچه که ما باچشم می بینیم. جذابیت فیلم سازی دنیا در آن چیزی است که با چشم ظاهر دیده می شود. ولی جذابیت فیلم سازی اسلامی در آن چیزی است که با این چشم دیده نمی شود. آثار معنوی همیشه می توانند در جامعه سازنده باشند و آثار ضدارزش را بعد از چندسال باید پرونده‌شان را در جامعه بست».
 
تنها کسانی که می توانند فیلم های داستانی اسلامی بسازند همین مستند سازها هستند
سلحشور در پایان اظهار امیدواری کرد که سازندگان فیلم های مستند در جشنواره عمار به سمت ساختن فیلم داستانی مستند و واقعی روی بیاورند و افزود: «تنها کسانی که می توانند فیلم های داستانی اسلامی بسازند همین فیلم سازهای مستند هستند».
 
سلحشور

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3387253
 

ما 35 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.