Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
پنج شنبه, 09 فروردين 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.31- ارزشگذاری فیلـــم: لينكلن (2012)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.31- ارزشگذاری فیلـــم: لينكلن (2012)

alt

  لينكلن (Lincoln)  
  کارگردان: استيون اسپيلبرگ
نویسنده: توني كوشنر (براساس نولي از دوريس كرنز گودوين)
مدیر فیلمبرداری: يانوش كامينسكى
موسيقي: جان ويليامز
تدوین: مايكل كان
تهیه کننده: كاتلين كندي، استيون اسپيلبرگ
 
  بازیگران  
  آبراهام لينكلن: دنيل دي-لوئيس
مري تود لينكلن: سالي فيلد
رابرت لينكلن: جوزف گوردن-لويت
تادئوس استيونس: تامي لي جونز
 
  خلاصه داستان  
 
روايت تلاش‌هاي شانزدهمين رئيس جمهور ايالات متحده براي به تصويب رساندن سيزدهمين اصلاحيه قانون اساسي ايالات متحده امريكاست...
 
  يادداشت منتقدان  
  فرخ فرمان (FFKIA)  
  alt  
  هر چه بیشتر به این فیلم دقت کردم افسوس بیشتری خوردم از فرصتهائی که اسپیلبرگ برای شناساندن هر چه بهتر دوران لینکلن و اتفاقات پیرامون آن از دست داده است. 
فیلم لینکلن بیش از آن که درباره لینکلن، شخصیتش و دورانش باشد تنها در مورد متمم 13 قانون اساسی آمریکاست. بهتر بود که اسپیلبرگ به جای این که نام فیلم را لینکلن بگذارد، اصلاحیه و یا متمم 13 میگذاشت. 
فیلم به زندگی گذشته لینکلن نمیپردازد و در واقع تنها یک دوره کمتر از یکماهه مد نظر فیلم ساز بوده که شامل برنامه ریزی برای کسب رای و کنترل حواشی اصلاحیه مورد ذکر است. در این بین با شخصیتهای تاثیر گذار آن دوره مانند اندرو جانسون که پس از لینکلن به ریاست جمهوری رسید و یا ویلیام سوارد وزیر خارجه مشهور آن دوران. اما هر کسی که کمی با اتفاقات دوره جنگهای انفصال و مبارزات علیه برده داری آشنا باشد میداند که اتفاقاتی که منجر به تصویب متمم 13 قانون اساسی آمریکا شد انتهائی ترین بخش از چندین سال کشمکش میان شمال و جنوب بود. 
به نظر میرسد که اسپیلبرگ فرصت مناسبی داشت تا در یک فیلم سه ساعته بیشتر از آن که به متمم 13 بپردازد، جزئیات جنگهای انفصال و در کنار آن تلاش برای حذف برده داری را به تصویر بکشد. زیرا بزرگترین دستاورد لینکلن لغو برده داری و اعتلای ارزشهای انسانی بود، اما این ارزشهای انسانی بدون ریخته شدن خون هزاران نفر میسر نشد. از جدال بزرگ انفصال تنها صحنه های ساده ای را در فیلم شاهد هستیم. شاید بتوان گفت که فیلمی مانند بر باد رفته که یک درام رومنس به حساب می آید بیشتر به جزئیات جنگهای انفصال پرداخته تا لینکلن اسپیلبرگ که در مرکزیت این جنگها قرار دارد.
از حیث فنی لینکلن فیلم بی نقصی به نظر میرسد. فیلم برداری همیشه عالی یانوش کامینسکی که با درک وسیع از دوره لینکلن همراه است، موسیقی جان ویلیامز که بر عکس روال همیشگی اش عظیم نیست و کاملا در خدمت فیلم به نظر میرسد و طراحی صحنه و میزانسن قابل قبول. 
کارگردانی فیلم بی نقص به نظر میرسد و در واقع باید گفت که لینکلن از حیث فرم و تکنیک کم ایراد است. نکات فنی به خوبی رعایت شده اند و برای پرداخت به این نوع محتوا نیاز به کار بیشتری هم حس نمیشود. بازی ها در اکثر مواقع خوب هستند، هرچند که بازی دانیل دی لوئیس به نظر من خیلی هم شاهکار به نظر نمیرسید. این طور میتوان گفت که گاهی گریم خیلی عالی دی لوئیس به بازی وی ربط داده شده است. 
درباره این گریم استثنائی حرفهای بسیاری زده شده است و به نظر بنده هم دی لوئیس بیشتر از خود لینکلن شبیه اوست. این هم از شانسهای عجیب دانیل دی لوئیس است که چهره اش با اقبالی بی نهایت شبیه لینکلن بوده است.
فیلم لینکلن در نهایت اختلاف دیدگاه بزرگی را بین سیاستهای حال حاضر ایالات متحده و سردمدارانش با دوره آبراهام لینکلن به نمایش میگذارد و این اختلافات گاهی آنقدر زیاد است که به نظر میرسد فیلم لینکلن لحنی نصیحت گرانه و بسیار منتقدانه را در برابر سیاستمداران حال حاضر آمریکا انتخاب کرده است. این فیلم در حالی ساخته شده است که بعد از گذشت 150 سال از دوران لینکلن رویای بزرگ افرادی چون لینکلن و استیونز به حقیقت پیوسته، اکنون مردمان آفریقائی - آمریکائی (سیاه پوستان) نه تنها حق رای دارند و توانسته اند افسران ایالات متحده باشند که حتی وزیر، ژنرال، سناتور و البته رئیس جمهور هم شده اند.
آنچه رویا بود به حقیقت پیوست. به نظر میرسد که اکنون صورت مسئله کاملا تغییر کرده، اینک حقیقت است که در این میانه گم شده است. 
سوالی که ممکن است فیلم در تلاش برای طرح آن بوده و البته تا حد زیادی هم در طرح آن ناموفق بوده است، شاید این باشد. آیا کسانی که از دوران بردگی به سردمداری میرسند مبدل به همان سردمدارانی میشوند که در فیلم لینکلن دیدیم؟ کسانی که جز برای سفید پوستان حقی قائل نبودند؟ آیا در حال حاضر فقط جایگاه و مدل استثمار و برده داری تغییر کرده؟ 
پاسخ این سوال شاید در سخنرانی پایانی لینکلن در فیلم باشد. 
و مانند همیشه به جزئیات مرگ لینکلن پرداخت وسیعی نشد. این که واقعا چرا لینکلن به دست بوث (قاتل) کشته شد!
 
     
  سروش ممدوحي (ScarFace)  
  alt  
  لینکلن اسطوره آمریکایی .. شاید در اولین گام که اسم فیلم و دست اندرکاران فیلم را شنیدم باید بگم منتظر شاهکاری تمام قد از اسپیلبرگ بودم و هنری استثنایی از هنرمند بازیگری این روزهای دنیای سینما دنیل دی لوئیس اما متاسفانه فقط فیلمی خشک دیدم فیلمی که شاید کاملا بدرد کشور خود آمریکا میخورد و شاید بهتره بگویم فیلمی تمام قد از یکی از دوران تاریخی آمریکا و یکی از بهترین رئیس جمهور های کشورش .. برای من که شاید بهتره بگویم در مورد تاریخ این دوران آمریکا زیاد اطلاعات مفیدی ندارم فیلم خسته کننده و در بعضی مواقع خواب آور نیز بود ... فیلم نامه با اتکا به قانونی که لینکلن میخواست آن را تایید کند فوکوس کرده بود و هیچ پیش زمینه ای از ان دوران به بیننده ارائه نمیدهد و فوکوس بیش از اندازه بر سر این قانون همین گونه به پیش میرود ... فیلم کاملا با تریلرهایش که نشان از فیلیم هیجانی و صد البته جذاب داشت فاصله زیادی دارد و شاید نکات فنی فیلم نبود که بیش از اندازه این نکات خوب بودند فیلمی زمخت را شاهد بودیم! فیلمبرداری فیلم در بعضی مواقع رو به شاهکار حرکت میکند ، موسیقی مثل همیشه عالی است ، کارگردانی باز نیز عالی بازی بازیگرها یکی از دیگری خوبتر و خوبتر است اما فیلمنامه مشکل عمده دارد تدوین خوب نیست ... 
ای کاش با کمی دستکاری در فیلم این فیلم را برای تمامی کشورهای جهان میساختند نه تنها برای آمریکا به واقع این فیلم واقعا برای امریکا خوب است تا جهان...
به فیلم نمره 5 میدم ان هم به خاطر بازی عالی دی لویس و سالی فیلد و تامی لی جونز ... و صد البته فیلمبرداری و موزیک عالی فیلم .....
 
     
  علي بيات (Don Corleone)  
  alt  
  لینکلن یکی از 5 فیلم برتر سال 2012 بود. بازی بی نظیر دنیل دی لوئیس در نقش آبراهام لینکلن "رئیس جمهور بزرگ و تاریخی آمریکا" که در نهایت باعث برنده شدن دوباره دی لوئیس در آکادمی اسکار شد. به قدری دی لوئیس در نقش لینکلن غرق شده است که به سختی می توان تشخص داد که فیلم می بینیم یا قسمتی از تاریخ را مشاهده می کنیم. 
فیلم لینکلن که مربوط به جنگ داخلی آمریکا بین سرزمین های شمالی و جنوبی و جنگ بین فئودال ها و جمهوری خواه هاست اشاره دارد و بیشترین درگیری فیلم با طرح لایهه معروف و تاریخی ابرااهم لینکلن در مورد لغو قانون برده داری در ایالات آمریکا و کشورهای زیر مجموعه آن می باشد. و بیشتر موضوع دادگاه های مربوطه و زندگی شخصی لینکلن در این دوره است. 
استیون اسپیلبرگ کارگردان بزرگ هالیوود بار دیگر ارزش های بزرگ سینمایی خود را با ساخت فیلم زیبای لینکلن به نمایش گذاشت.
 
     
  سعيد مرادى (Caligula)  
  alt  
  نخستین سکانس فیلم لینکلن، همه آنچه را که بناست در طی فیلم شاهد باشیم، به ما نشان می دهد. دو سرباز سیاه پوست که از نابرابری در سیستم نظامی و اجتماعی گله دارند و نگران وضعیت سیاهان پس از جنگ هستند؛ و دو جوان سفیدپوست که به شدت تحت تأثیر اشتهار و بزرگی شخصیت آبراهام لنیکلن قرار گرفته اند و هر دو گروه با سخنان فصیحانه و نگاه پدرانه وی مواجه می شوند. تبعیض نژادی، جایگاه و شخصیت آبراهام لینکلن و چگونگی کنش و واکنش های این دو مساله در دوره ای به شدت پرتنش از تاریخ امریکا، نقطه تمرکز آخرین اثر اسپیلبرگ است. او مثل همیشه بدون پرش به حواشی، شخصیت ها و وقایع مورد نظرش را به تصویر می کشد و البته در این بین، نکته ای پرسش برانگیز یا مساله ای که نگاهی تاریخ نگارانه داشته باشد را مطرح نمی کند. در تمامی آثار اسپیلبرگ دو نکته بسیار اساسی وجود دارد که در لینکلن آنطور که باید جواب نداده است. نخستین مساله، نگاه خوب/بدی است که شاخصه ی داستان گویی اوست. این نگاه شاید در فیلم های تاریخی مثل فهرست شیندلر که یک سر آن دشمن بارزی چون آلمان نازی است، به کار بیاید اما علیرغم تلاش اسپیلبرگ برای خاکستری کردن شخصیت ها، لینکلن و سایر شخصیت های اثر همچنان فانتزی هستند! نکته دیگر، تمرکز وی بر یک خط مستقیم از داستان است. مسلما برداشت بیننده از وقایع داستان برای شکل گیری شخصیت لنیکلن با مسائل بیان شده در داستان، نه تنها کامل نخواهد شد که به بیراهه نیز خواهد رفت. به هر حال فیلم، نام لینکلن را در عنوان خودش دارد، نه «چگونگی لغو برده داری»!
اما لینکن ِ اسپیلبرگ بدون شک از بهترین های سال است. جذاب و گیرا، بدون نقص در مسائل فنی و از همه مهم تر، بازی فوق العاده بازیگران. بدون شک سکانس ابتدای فیلم را کسی جز دنیل دی لوئیس نمی توانست اداره کند. گریم فوق العاده و منش و رفتاری که از او سر می زند، مبهوت کننده است. همینطور، تامی لی جونز که هر چه بیشتر پا به سن می گذارد، دوست داشتنی تر و بی بدیل تر می شود. و التبه سالی فیلد.
لینکلن اسپلیبرگ به همه آنچه که می خواهد می رسد؛ اما افسوس که خواسته های بسیار کمی دارد!
 
     
  علی معصومی (Ali)  
  alt  
  در حال ارائه...  
  جدول ارزشگذارى  
 
فرخ فرمان سروش ممدوحى على بيات سعيد مرادي علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
alt alt alt alt alt alt 5.6
 
  © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved  
  alt  
     

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3362634
 

ما 21 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.