Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
پنج شنبه, 30 فروردين 1403
ثبت نام

معرفی فیلمهای سینمای جهان

معرفی فیلم همشهری کین

Citizen Kane (1941) on IMDb

 

 نام فیلم

 همشهری کین (Citizen Kane)

 کارگردان  اورسن ولز
 کشور سازنده  آمریکا  تهیه کننده  اورسن ولز
 سال تولید  1941  فیلم نامه نویس  اورسن ولز - هرمن جی منکیه ویچ
 ژانر  درام - رازآلود  فیلم بردار  کریگ تولاند
 زمان فیلم  119 دقیقه  آهنگساز  برنارد هرمن
 کمپانی  RKO و مرکوری  تدوین گر  روبرت وایز
 زبان فیلم  انگلیسی  درجه نمایش  Approved  صدا بردار  جیمز جی استوارت
 بودجه تولید  686 هزار دلار  فروش فیلم  1.58 میلیون دلار  طراح صحنه  دارل سیلوا

افتخارات

بازیگران

نامزد 9 اسکار سال 1942 در بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول مد، بهترین فیلم نامه، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم برداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین ضبط صدا
برنده اسکار بهترین فیلم نامه (اورسن ولز و منکیه ویچ)
برنده جایزه بهترین فیلم سال از برد ملی منتقدین سال 1941
برنده جایزه بهترین فیلم از دایره منتقدین فیلم نیویورک 1941
برنده جایزه برد ملی فیلم در سال 1989

اورسن ولز: چارلز فاستر کین

جوزف کاتن: یوداتیا لیلاند
دورتی کامینگور: سوزان الکساندر کین
اگنس مورهد: ماری کین
روث واریک: امیلی مونرو نورتون کین
ری کالینز: جیمز دبلیو گتیس
اورت اسلوان: آقای برنستین
جورج کولورایس: والتر پارک تاچر
 درباره داستان

چارلز فاستر کین یک روزنامه نگار پر قدرت و ثروتمند مشهور زندگی را وداع میگوید. روزنامه نگاران در مورد زندگی پر ماجرای او یک فیلم مستند میسازند که شامل تمام جزئیات کوچک و بزرگ زندگی چارلز فاستر کین است. اما سوالی که پاسخ آن برای همه جذاب است و کسی هم جواب آنرا نمیداند کلمه ای است که کین در لحظه مرگ بر زبان رانده است... "رزباد"

گروه خبرنگاران تصمیم میگیریند که پاسخ این سوال را به هر ترتیب شده بیابند و به همین ترتیب فردی مسئول پرس و جو از نزدیکان و همکاران چارلز فاستر کین درباره این کلمه مرموز میشود. این فرد به سراغ یک به یک همسران، همکاران، دوستان و مستخدمین وی میرود بلکه پاسخ سوال را دریابد. 
چارلز فاستر کین در کودکی از مادرش که در کلورادو زندگی میکرده جدا میشود تا تحت حمایت بنیاد مالی تاچر که قیومیت اموال کین جوان را بر عهده دارد، تربیت و بزرگ شود ...
 درباره فیلم

سالهاست که نام فیلم "همشهری کین" بر تارک سینمای جهان درخشیده است و هیچ منتقدی حتی با حداکثر سخت گیری هم شکی در قرار دادن این فیلم در بین یکی از 5 فیلم برتر دوران به خود راه نداده است. 

اما واقعا دلیل این محبوبیت شگفت انگیز "همشهری کین" چیست؟
اگر علاقمند سینمای اورسن ولز باشید و کارهای مختلف او را دیده باشید متوجه میشوید که پس از اولین فیلم بلندش یعنی "همشهری کین" سینمای او هیچ گاه نتوانست به استانداردهای "همشهری کین" برسد. اورسن ولز حتی قبل از همشهری کین در هیچ فیلم بلند دیگری بازی نکرده بود. او حتی پس از این هم کمتر از 8 فیلم بلند ساخت و البته اکثر فیلمهای او مورد توجه بوده اند و منتقدین به آنها امتیاز بالائی داده اند. فیلمهائی نظیر "اثر شیطان" و "امبرسونهای باشکوه" و بازسازی های تئاتری وی مانند "مکبث" و "اوتللو" همواره مورد عنایت جمیع منتقدین و کارگردانهای برجستته تاریخ سینما بوده اند.
اما با دقت به همشهری کین به راحتی میشود نشان کارگردانی را پیدا کرد که بی شک در صورت ادامه همین روند لقب برترین فیلم ساز تمام اعصار از هم اکنون تا همیشه را به خود اختصاص میداد، (هر چند که در حال حاضر هم گروه بزرگی از سینماگران و منتقدین بر این باور هستند).
همشهری کین ترکیب قدرتمندی از تمام تکنیکهای فیلم سازی از ابتدا تا زمان ساخته شدن فیلم است، علاوه بر این که در موارد زیادی مثل فیلم برداری و تدوین از عصر خود و حتی عصر ما هم جلوتر است. 
 
  • فیلم بردار "گریک تولاند" در این فیلم کاری کرده نزدیک به اعجاز (با توجه به امکانات آن زمان)، تصویر برداری از زوایای پایین و عمیق با وجود کمبود فضا (در نماهای داخلی)، ترکیب نور از زوایای مختلف در جهت بدست آوردن عمق در فضا و زمان. سکانسهائی نظیر پیانو زدن سوزان و گذشت زمان، گذر زمان بین امیلی و چارلز و تغییر دائمی نور و میزانسن و یا اوپرای سوزان ...
  • تدوین فیلم از دید بنده هنوز هم در بین برترینهای تاریخ قرار دارد. در حقیقت رابرت وایز توانسته در "همشهری کین" تدوینی انجام دهد که به جرات میتوان گفت یکی از دلایل اصلی جذابیت فیلم و حتی محبوبیت بعدی ولز است. نمونه فوق عالی از تدوین در فیلم سکانس نمایش سوزان است، جائی که کین به دیدن اوپرا نشسته و به طور همزمان نیز شاهد شرایط دیگر بیننده های نمایش مثل للاند، برنستین هستیم. نمونه های دیگری مثل سکانس پازلها یا صحبتهای امیلی و چارلز.
  • نورپردازی فیلم نیز کاملا معنا دار و هدفمند است. در واقع میتوان گفت که دلیل اصلی مرموز بودن شخصیت کین و گرایش وی به تاریکی نیز همین نور پردازی است. ولز در نور پردازی تلاش قراوانی کرده تا نوعی تیرگی را در شخصیت کین بپروراند و این تیرگی دقیقا دلیل همان منفور بودن وی در اذهان عمومی نیز هست. در سکانس صحبت سه نفره للاند، کین و برنستین عملا میبینیم که کین در بین دو نفر کاملا سیاه به نمایش در می آید، در صحنه های دیگری که او قصد اعمال قدرت خودش را دارد نیز شاهد چنین نورپردازی ای هستیم، مثل سکانسی که کین تلاش دارد تا سوزان را مجبور به ادامه اوپراها کند و سایه تاریک او چهره سوزان را سیاه میکند.
  • طراحی صحنه این فیلم نشانگر یک اثر باشکوه در سینماست، پر هزینه و با آثاری از هوش ولز در چینش میزانس. در صحنه های ابتدائی در زمانی که قصر زنادو از زوایای مختلف به نمایش در می آید و یا نماهای داخلی زنادو میتوان به خوبی قدرت طراحی صحنه را دید.
"همشهری کین" از حیث فنی کاریست قابل تحسین و از حیث فیلم نامه کاملا قدرتمند و دارای کشش. این کشش بعد از یک سوم ابتدائی داستان بیشتر میشود و اصولا بیننده تا حدی درگیر زندگی کین (با بازی عالی اورسن ولز) میشود که از خاطر میبرد که هدف اصلی فیلم در ابتدا چیز دیگری بوده است. اما همیشه این سوال مطرح است که چرا ولز بعد از شاهکاری مثل "همشهری کین" دیگر نتوانست در فیلم سازی موفقیتی در این حد بدست بیاورد حال آنکه در بازیگری همچنان قدرتمند بود.
 
آنچه مورد تائید اکثر صاحب نظران است این حقیقت است که درگیری شدید ولز با اکثر کمپانی های فیلم سازی که در آن زمان حرف اول و آخر صنعت فیلم را میزدند سبب شد تا ولز علی رغم همه قدرت و محبوبیتش نتواند سرمایه کافی برای پروژه هایش و ادامه فعالیت فیلم سازی خود بدست بیارود. همین امر سبب شد که در عرصه فیلم سازی کمتر بدرخشد. 
همشهری کین قطعا یکی از چند فیلم برتر تاریخ سینمای جهان است. کمتر کسی را سراغ دارم که آنرا ندیده باشد. اما اگر ندیده اید، این اثر بدیع را از دست ندهید.
 
ارادتمند ...فرخ فرمان

نماهائی از فیلم

این مطالب تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد.

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3378961
 

ما 73 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.